Blog

Hoogbegaafdheid Loopbaan

Hokjesgeest uit de fles?

Ligt dit aan mij? Ben ik de enige die niet erg uit de voeten kan met hokjes binnen organisaties? En dan bedoel ik het hokjes denken in functies. Functiebeschrijvingen. Functiehuizen. Functiewaardering. En dan het liefst eenheidsworst. Met ‘7 resultaatgebieden’ en ’12 competenties’ waar iedereen die die functie uitoefent aan moet voldoen. Medewerkers passen helemaal niet in dat op papier beschreven hokje. En er zijn altijd stukjes van andere hokjes die juist wél goed passen bij…

Continue reading

Onderwijs

Van onderwijs naar van boven-wijs?

Onderwijs is eigenlijk al jarenlang hetzelfde. Terwijl de maatschappij in zo’n enorm tempo verandert. Waarom verandert onderwijs niet sneller – of eigenlijk anders – mee? Natuurlijk, er zijn heel veel vernieuwingen geweest afgelopen jaren. Maar in essentie verandert er weinig. De meeste scholen hanteren toch de landelijke eindtermen, de normen van de inspectie en scholen toetsen zich suf. Opvallend vind ik ook om te zien dat heel veel scholen zich profileren met ‘we kijken naar ieder kind als…

Continue reading

Hoogbegaafdheid

Een nieuw begin!

Hoogbegaafdheid. Wat betekent dat? Voor een kind. Maar vooral ook voor volwassenen. Jarenlang is hoogbegaafdheid niet herkend en niet erkend. Met als gevolg dat er heel veel potentieel werkzaam is in bedrijven en organisaties waar we met z’n allen niet alles uithalen. Veel mensen weten eigenlijk niet goed waarom zij zich voelen zoals zij zich voelen. Waarom zij zich niet op hun plek voelen. Of het gevoel hebben niet ten volle te leven. De afgelopen…

Continue reading